De faktorer, der afgør om man søger hjælp for en hørenedsættelse eller ej, viser et stort overlap med årsager der gør, at man ikke søger hjælp for andre kroniske helbredsproblemer
Hørespecialister har hørt statistikken før: omkring 80 procent af de, som mener, at de har en hørenedsættelse, søger ikke behandling før 5 til 10 år efter de første gang oplever problemer med hørelsen. Og videre endnu: Færre end 20 procent af dem, som ville have stor gavn af at få behandling for deres hørenedsættelse, søger rent faktisk hjælp.
Hvad hørespecialisterne dog måske ikke har hørt før er, at denne tilbageholdenhed med at søge behandling, ikke er unik for hørenedsættelse. Det viser sig, at der er lignende statistikker for mange andre kroniske helbredsproblemer.
Forskeren Kuramoto har klarlagt, at kun 11 procent ud af en gruppe på 4027 personer med alkoholmisbrug søgte hjælp i det forgangne år. Et andet forskningsprojekt foretaget af Gasset og Baumgarten viste, at blot 20 procent af personer over 65 med dårligt syn fik behandling, mens Perera stod for et tredje projekt, som fastslog, at kun 12 ud af 93 kvinder med daglige gener på grund af inkontinens søgte behandling. De faktorer, der afgør om man søger hjælp for en hørenedsættelse eller ej, viser et stort overlap med årsager der gør, at man ikke søger hjælp for andre kroniske helbredsproblemer.
Sundhedssadfærd
Mennesker er notorisk modvillige til at ændre deres sundhedsvaner og adfærd, selv når de ved, at de kan mindske effekten af en kronisk sygdom ved at gøre noget relativt lige til, såsom at ændre kost eller motionere mere. Data viser, at mere end en tredjedel af alle dødsfald i USA i år 2000 skyldes valg af livsstil.
Faktisk skyldes 18,1 procent af dødsfaldene tobak, 15,2 procent skyldes dårlig kost/fysisk inaktivitet, 3,5 procent skyldes alkoholmisbrug, 0,8 procent skyldes seksuel adfærd og 0,7 procent skyldes stofmisbrug. Psykologer har i mange år været klar over denne modvilje mod at ændre vaner. Dette har ledt til en lang række teorier, som forsøger at forklare, hvorfor mennesker til- eller fravælger sunde vaner, samt hvordan man kan udvikle strategier til at ændre denne adfærd, så flere mennesker vælger det sunde liv frem for det usunde.
Adfærdsteorier
To af de mest udbredte sundhedsadfærdsteorier er den trans-teoretiske model (TTM) og helbredstillidsmodellen (HBM). Sundhedsadfærdsteori har været anvendt til at forstå motivationen omkring forebyggelse af hørenedsættelse og til at udvikle programmer til at fremme høresundheden. Forskere ser en fornyet interesse i emnet nu, specielt i forhold til at sætte teorier på forståelsen for, hvorfor personer med nedsat hørelse ikke søger hjælp i form af høreapparater.
HBM er en teori som blev udviklet i 1950’erne for at forklare, hvorfor personer i USA ikke benyttede sig af gratis tuberkulose screeninger. Siden da, er den blevet anvendt til at forstå og forudse mange andre sundhedsrelaterede adfærdsmønstre. HBM hævder, at sandsynligheden for, at nogen vil engagere sig i en sundhedsadfærd er bestemt af vedkommendes opfattede trussel fra en sygdom og balancen mellem de forventede fordele ved at foretage en adfærdsændring og de oplevede barrierer for at gøre det.
Den opfattede trussel er påvirket af personens risikovurdering i forhold til at få en sygdom, alvoren af sygdommens konsekvenser, tillid til at ændre adfærd succesfuldt og eksterne påvirkninger, som fremmer adfærden, såsom symptomer, medierne og information fra den sundhedsfaglige. Balancen mellem disse faktorer er afgørende for, om man ændrer sundhedsadfærden.
Disse konstruktioner giver mening, når vi skal forstå, hvordan vi søger hjælp i forbindelse med nedsat hørelse. Personer som tror, at de er immune over for nedsat hørelse vil højst sandsynligt ikke koble høreproblemer sammen med nedsat hørelse og vil derfor ikke få testet deres hørelse. Og tilsvarende vil de personer, der ikke opfatter nedsat hørelse som et problem, søge hjælp.
Personer, som mener, at de ikke vil kunne finde ud af at bruge høreapparater eller som mener, at det ikke vil hjælpe dem, vil sandsynligvis ikke søge hjælp. På samme måde vil personer, som mener at det at søge hjælp har større ulemper end fordele ved behandlingen. Og til sidst, personer som har hørt positive ting om høreapparater, eller har stor støtte fra netværk og familie i forhold til at søge hjælp er mere tilbøjelige til at søge hjælp, end de personer som har hørt det modsatte.
Høresundhedsadfærd
Ved det National Center for Rehabilitative Auditory Research i Portland, har de udviklet et spørgeskema til at vurdere HBM’s konstruktioner i forhold til hørelse. I alt har 223 personer svaret på undersøgelsens spørgeskema. Personer, som havde fået testet deres hørelse for nyligt, mente, at de var mere modtagelige for at få problemer med hørelsen, så færre ulemper ved at søge hjælp og havde i højere grad italesat deres nedsatte hørelse fra andre, end de, som ikke havde fået testet deres hørelse.
De personer der har valgt at få høreapparater, opfattede dem selv som mere modtagelige overfor at miste hørelsen, oplevede flere fordele end ulemper ved at søge hjælp og havde fået flere stikord til handling, end dem, som ikke havde valgt at få høreapparater. Til sidst, personer med høreapparater og som bruger dem meget, oplevede nedsat hørelse som mere problematisk, oplevede færre barrierer, havde større selv-effekt og flere stikord til handling end de personer, som ikke brugte deres høreapparater jævnligt.
Teori og praksis
Hvordan kan denne information bruges af høresundhedsfaglige i praksis? En tilgang kunne være at udvikle rådgivende strategier til at overkomme de attituder og fordomme, som ligger bag en persons modvilje til at søge hjælp. En persons forbehold kan klarlægges ved, at patienten udfylder et kort spørgeskema inden mødet med den sundhedsfaglige. Disse kan sammenholdes med konstruktionerne bag HBM teorien, og dermed ruste den sundhedsfaglige optimalt. Strategierne til at overkomme forhindringerne kan være læse- eller videomateriale, som kan tilbydes tidligt i konsultationen i klinikkerne.
Om forfatteren bag artiklen Dr. Saunders er direktør i National Center for Rehabilitative Auditory Research ved Portland Health Care System, Portland, USA. Hun er tillige professor i otolaryngologi ved Oregon Health and Sciences University, også i Portland, USA.
Vi bruger cookies og lignende teknologier for at give dig en personlig shoppingoplevelse, personlig reklame og for at analysere vores webtrafik. Klik på 'Accepter alle og luk', hvis du ønsker at tillade alle cookies. Alternativt kan du vælge, hvilke typer cookies du vil acceptere eller deaktivere ved at klikke på Tilpas nedenfor. I overensstemmelse med kravene fra Googles Business Data Responsibility Site sikrer vi gennemsigtighed og kontrol over dine data.
Nedenfor kan du finde e-mailadressen på databeskyttelsesansvarlige for behandlingsvirksomheden.
privacy@wordpress.com
Formål med data
Denne liste repræsenterer formålene med dataindsamling og -behandling.
AuthenticationUser PreferencesCommenting FunctionalityLanguage Settings
Anvendte teknologier
Denne liste repræsenterer alle teknologier, som denne tjeneste bruger til at indsamle data. Typiske teknologier er cookies og pixels, der er placeret i browseren.
Cookies
Indsamlede data
Denne liste repræsenterer alle (personlige) data, der indsamles af eller gennem brugen af denne tjeneste.
Authentication detailsUser preferencesUser comments dataLanguage settings
Retsgrundlag
I det følgende angives det nødvendige retsgrundlag for databehandling.
Consent under GDPR
Opbevaringsperiode
Opbevaringsperioden er den tid, hvor de indsamlede data opbevares til behandlingsformål. Dataene skal slettes, så snart de ikke længere er nødvendige til de angivne behandlingsformål.
* Session to 1 year
Oversigt over informationlagringsteknikker
Den tjeneste, der er beskrevet her, omfatter forskellige metoder til at lagre oplysninger på en brugers enhed. Det følgende afsnit giver en detaljeret beskrivelse af disse teknikker, med vægt på deres rolle i forbedring af brugeroplevelsen og overholdelse af etablerede databeskyttelsesprotokoller.
wordpress_[hash]Stores authentication details. Limited to the Administration Screen area.
TypeFirst-party
VarighedSession
wordpress_logged_in_[hash]Indicates when you're logged in, and who you are.
TypeFirst-party
VarighedSession
wp-settings-{time}-[UID]Used to customize your view of the admin interface and possibly the main site interface.
TypeFirst-party
Varighed1 year
comment_author_{HASH}Stores commenter's name to avoid retyping it.
TypeFirst-party
Varighed1 year
comment_author_email_{HASH}Stores commenter's email address to avoid retyping it.
TypeFirst-party
Varighed1 year
comment_author_url_{HASH}Stores commenter's URL to avoid retyping it.
TypeFirst-party
Varighed1 year
wordpress_test_cookieTests if cookies can be set.
TypeFirst-party
VarighedSession
wp_langStores the language key of the selected language.
TypeFirst-party
VarighedSession
Historik
BeslutningDato
Not set yet
Funktionel
Disse teknologier er nødvendige for at muliggøre nogle yderligere funktioner på hjemmesiden.
Vi bruger ikke noget her Mere info +
Historik
BeslutningDato
Not set yet
Statistik
Disse teknologier gør det muligt for os at analysere brugen af hjemmesiden for at måle og forbedre dens ydeevne.