Teknisk hjælpemiddel beholder mig på arbejdsmarkedet

Det anslås, at mellem 600.000 og 800.000 danskere har en hørenedsættelse. Over halvdelen af disse mennesker er i den erhvervsaktive alder, men mange er udfordret i deres arbejdsdag og kæmper med at varetage deres arbejde på grund af deres hørenedsættelse. En udfordring, som i de fleste tilfælde kan løses. Men mange kender ikke til de tekniske løsninger, og derfor ender det med at blive en kamp for at beholde sit arbejde. HørNu har mødt Gitte Ravn, som er en af de heldige, der har fået hjælp. Til gavn for sig selv, hendes arbejdsgiver og for det danske samfund. De fleste af os kan vel nikke genkendende til at ens arbejde er vigtigt. Sådan er det også for den 35 årige specialist i Jyske Bank, Gitte Ravn. Man behøver blot at skæve til hendes grønne cardigan, som matcher farven i Jyske Banks logo. ”Jobbet er en stor del af min identitet. Uden mit arbejde ville jeg mangle noget indhold og jeg ville ikke føle mig tilfredsstillet. Det fylder rigtig meget for mig,” fortæller Gitte Ravn. Vi sidder i et mindre mødelokale i Jyske Banks store hovedsæde. Eller hjemstedet, som Jyske Bank foretrækker at kalde det. Gitte har en hørenedsættelse Men det har ikke været helt uden udfordringer for Gitte at få drømmejobbet hos Jyske Bank. ”Da jeg blev 27 år fik jeg konstateret en hørenedsættelse. Jeg har altid været opmærksom på min hørelse, for min mor fik konstateret en hørenedsættelse, da hun var 2 år gammel. Og siden 2011 har jeg fået tjekket min hørelse én gang om året – bare for en sikkerheds skyld,” fortæller Gitte. På et tidspunkt blev Gitte opmærksom på nogle klassiske tegn på en hørenedsættelse. TV’et skulle skrues højere og højere op, og telefonen skulle over på venstre øre, da Gitte havde svært ved at høre på det højre øre. I 2007 konstaterede en privat høreapparatklinik en hørenedsættelse, og jeg fik mit første høreapparat til højre øre. To år senere var hørelsen også reduceret på det venstre, og Gitte fik derfor også et høreapparat til venstre øre. ”Det er sådan en helt almindelig bassinkurve, jeg har på begge ører,” forklarer Gitte. En bassinkurve er et udtryk for Gittes hørekurve, og har form som en hængekøje. Det betyder, at Gittes hørelse er nedsat i det frekvensområde, hvor talesignalet ligger. En bassinkurve er i øvrigt den mest almindelige form for arvelig hørenedsættelse. Udover Gittes hørenedsættelse har hun en nedsat skelneevne (som er et udtryk for, hvor godt du skelner ordene) på højre øre. Med den hørelse kan Gitte, ifølge hendes ørelæge, slet ikke have det job hun har, fortæller Gitte. ”Da min ørelæge så min hørekurve, sagde hun, at jeg slet ikke kan have det job, jeg har. Men jeg ved, at jeg er god til mit job. Og jeg ved, at kollegaerne sætter pris på det, jeg laver.” Krævende arbejde Det er dog ikke så svært at forstå baggrunden for ørelægens udsagn, for det er et temmelig krævende arbejde Gitte har. ”Jeg har en form for blæksprutte funktion. Min primære opgave er at servicere Jyske Banks rådgivere, der sidder med landbrug. På en typisk dag sidder jeg i interne møder med kollegaer, har web møder og taler i telefonen 3 – 6 timer om dagen.” Derudover holder Gitte kurser internt i banken. Og til nogle af kurserne deltager op til 100 personer, hvor hun både skal kommunikere til kursisterne, men også svare på spørgsmål fra salen. Tilbehør påkrævet Jacob Dam Andersen er rådgiver hos Calundan Høreteknik. Det er en virksomhed, som har specialiseret sig indenfor skræddersyede løsninger til erhvervsaktive personer med en hørenedsættelse. ”Gitte’s arbejdsdag er jo udfordrende for alle, men har du en hørenedsættelse og en nedsat skelneevne, så kræver det optimal teknologi,” fortæller Jacob. Og derfor måtte Gitte også konstatere, at det ikke var tilstrækkeligt med høreapparaterne. Der måtte specialløsning til, så Gitte kunne fastholde sit arbejde, og derfor tog Gitte fat i sit lokale jobcenter, der henviste til Calundan Høreteknik. Analysér behovet For at skabe den optimale lyd for Gitte, tog Jacob Dam Andersen ud på Gittes arbejdsplads for at analysere de forskellige parametre. ”Der var en hel del vi skulle tage hensyn til for at optimere Gittes hørelse. Gitte sad i et åbent kontor med meget baggrundsstøj, hvor hun skulle tale i telefon i op til 6 timer. Hun skulle være i stand til at høre, når hun havde web møder via Skype, og have et system, der var behageligt at anvende. Og nok så vigtigt, så skulle vi tage højde for, at modtageren ikke måtte høre Gittes kollegaer. Der er jo en del tavshedspligt i banken. Det har vi været meget opmærksomme på i denne proces.” Da Gitte indledte processen sad hun med et headset, som havde to hovedtelefoner, så hun fik lyden i begge høreapparater. Det var nogle hovedtelefoner, som Jyske Bank havde fundet til hende, men Gitte måtte konstatere, at det ikke fungerede. ”Nogle gange kan man bare bruge et headset,” forklarer Jacob, ”men frekvensgangen i headset’et varierer meget, og Gittes telefon havde ikke den frekvensgang, der forstærkede Gittes hørenedsættelse.” Streamer tager baggrundstøj med Jacob løste i første omgang Gittes udfordringer med en streamer, der passede til Gittes høreapparater fra Oticon. ”Streameren fra Oticon fungerede fint, og jeg kunne sagtens høre dem jeg talte i telefon med. Lyden var rigtig god for mig, fordi den går ind via høreapparatet, og forstærker de helt rigtige steder. Men personen i den anden ende havde svært ved at høre mig. Mikrofonen på streameren var ikke retningsbestemt, og derfor var vi nervøse for, at personen i den anden ende af røret kunne høre mine kolleger,” siger Gitte. ”Mikrofoner i streamere er ikke så retningsbestemte, og derfor tager de nogle gange for meget baggrundsstøj ind, så modtageren ikke kan høre, hvad der bliver sagt” supplerer Jacob. Samtidig skiftede Jyske Bank til IP telefoni, så Jacob måtte finde en ny løsning til Gitte. Den optimale løsning ”Calundan Høreteknik er rundt på messer i Danmark og i udlandet, så vi konstant er opdateret med den seneste teknik. Vi skal jo hele tiden være med, så vi kan have den bedste løsning til hver kunde. Det er lidt af en jungle med alle de muligheder, og det er i høj grad skræddersyede løsninger, som vi anvender til vores kunder. På en messe stødte jeg på et headset, som hedder Voyager Focus. Jeg kom straks til at tænke på Gitte, da headsettet specielt er egnet til personer, der arbejder i åbne kontorer med meget baggrundsstøj.” Headsettet fungerer i princippet som et almindeligt headset, men har samtidig et system, som reducerer baggrundsstøjen i lokalet, så Gitte blot skal koncentrere sig om lyden fra telefonen. Hovedtelefonerne er desuden lavet, så der ikke opstår resonans, og dermed undgår man at høreapparaterne hyler. ”Og derudover har headsettet en god pasform. Gitte har jo lange telefonmøder, og derfor skal vi jo undgå, at det kommer til at gøre ondt i øret,” siger Jacob, og understreger, at det er ekstremt vigtigt, at man sidder med det rigtige udstyr på arbejdet. ”Jeg kommer rundt til nogle arbejdspladser, hvor personer med høreapparater sidder med almindelige headsets uden støjreduktion og med risiko for resonans i høreapparaterne. Og så er det altså svært at koncentrere sig en hel arbejdsdag!” Relationen er vigtig Det et tydeligt, at der er en god relation mellem Gitte og Jacob, hvilket de begge understreger, er vigtigt for at få skabt en optimal hørelse på arbejdspladsen. ”Dialogen er supervigtig mellem os for at få den rigtige løsning,” fortæller begge. ”Det er jo skønt, at Jacob ind i mellem følger op, og skriver ”Hvordan går det?”. Og hvis der er et problem, så ved jeg, at jeg lige kan skrive til ham på mailen og så bliver det løst,” smiler Gitte. ”Gitte har været meget aktiv i processen, hvilket gør mit job lidt lettere. Når kunderne er gode til at give feedback, får jeg de optimale arbejdsbetingelser for at finde den helt rigtige løsning, ” siger Jacob. Hjælp fra jobcenter ”Jobcentrene, som er involveret i forbindelse med ansøgningen og bevillingen af høretekniske hjælpemidler, er blevet meget mere opmærksomme på, at høreteknik kan være afgørende i forbindelse med inklusion og fastholdelse på arbejdspladsen”, fortæller Jacob. I Gittes tilfælde er hun dog så heldig at have en arbejdsgiver, der betaler, hvis jobcenteret ikke gør det. ”Det er altså ret usædvanligt,” siger Jacob. ”Vi møder ind i mellem lidt større virksomheder, der støtter deres medarbejdere på denne måde, men det er desværre ikke så ofte. Gitte fortæller, at man i Jyske Bank har ansat arbejdsmiljøkonsulenter, som hjælper deres medarbejdere. De har fokus på, at medarbejderne er en helt essentiel del af Jyske Banks succes, og derfor støtter de op om Gittes situation – nøjagtig ligesom den medarbejder, der har behov for en speciel kontorstol. ”Der er altså nogle derude, der er virkelig bekymret for at miste deres arbejde. De ringer og siger Gør noget, Jacob, ellers mister jeg altså mit arbejde. Så der er virkelig nogle arbejdspladser, der kunne lære lidt af en arbejdsplads som Gittes,” siger Jacob. Samfundet sparer penge ”Jeg har været rigtig heldig at få arbejdet her hos Jyske Bank. Det er en fed arbejdsplads. Det tilfredsstiller mine ambitioner og mine behov,” siger en glad Gitte. ”Hvis jeg ikke kunne tale med andre – ville mit liv være helt anderledes. Jeg er meget ekstrovert. Samtale og kommunikation er meget væsentligt for mig. Men jeg ville ikke kunne have haft mit arbejde uden hjælp fra Jacob og Calundan Høreteknik. Så skulle jeg virkelig have været kreativ. Med headsettet fra Jacob føler jeg mig helt normal, og det er jo en kæmpe hjælp, at jeg kan varetage min funktion. Og helt ærligt, udgiften til headsettet er jo peanuts i forhold til, at jeg kan være på arbejdsmarkedet. Tænk hvad samfundet skulle bruge af ressourcer på mig, hvis jeg ikke kunne passe mit arbejde! Derudover bidrager jeg jo med min skat. Og skulle jeg have behov for at få lidt ro, så kan jeg jo altid tage mine høreapparater af. Det er fordelen ved at have en hørenedsættelse. Jeg kan altid lave mit eget enekontor.”

Tilføj en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret *

Seneste Nyheder