Du hører, hvad du spiser

Der er mange måder, at opretholde en sund hørelse på; man kan f.eks. beskytte ens ører mod støj og infektion. Men motion og en sund, varieret kost kan også være med til at beskytte dine ører og forebygge hørenedsættelse. HørNu har kigget kosten efter i sømmene og fundet de fire mest høresunde fødevarer.

Magnesium

Magnesium er essentiel for, at vores nerveimpulser i kroppen virker optimalt. Mineralet magnesium findes i større mængder i mælk, bananer, kartofler, artiskokker og broccoli. Forskerne er usikre på præcis, hvordan det hænger sammen, men der er meget der tyder på, at et sundt niveau af magnesium beskytter vores hørelse mod støjskader og lydfølsomhed. Desuden modvirker magnesium migræne, og hjælper til en bedre og dybere søvn, som giver en generelt forbedret hørelse.

Antioxidanter og folsyre

Et jævnt indtag af antioxidanter, især i form af folsyre, som findes i spinat, asparges, bønner, broccoli, æg, lever og nødder, kan reducere risikoen for hørenedsættelse med op til 20 procent. Antioxidanter beskytter vores nerver i det indre øre mod nedbrydning. Så gør som din mor altid har sagt og spis dine grøntsager!

Zink

Et fornuftigt indtag af zink, er med til at undgå pludselig sensorineuralt hørenedsættelse. SSNHL (Sudden Sensorineural Hearing Loss) rammer ca. 20 ud af 10.000 personer, og langt de fleste får hørelsen tilbage efter medicinsk behandling. Årsagen til SSNHL er ikke kendt, men man mener det hænger sammen med virusinfektioner eller immunologiske sygdomme. Og det er så her, at zink kommer ind i billedet: zink styrker immunforsvaret og har i nogle undersøgelser vist anti-virale egenskaber. Og der er gode nyheder til livsnyderne! Zink i større doser findes nemlig i mørk chokolade og østers.

Omega-3 fedtsyre og D-vitamin

Høje niveauer af omega-3 fedtsyre og D-vitamin findes hovedsageligt i fede fisk, såsom laks, tun, sardiner, sild, makrel og ørred og har en meget positiv indvirkning på hørelsen. Undersøgelser har vist, at voksne der spiser fisk to gange om ugen, har en 42 procent lavere risiko for at udvikle en aldersrelateret hørenedsættelse, end dem der ikke spiste fisk. Årsagen skal findes i omega-3 fedtsyrernes enestående evne til at styrke blodkarrene i vores ørers nervesystem. Fisken bør være din hørelses nye bedste ven.

Spis bedre og hør bedre

Disse ovennævnte fødevarer er lette at få fingre i, og dermed kan du forbedre din hørelse allerede næste gang du spiser. Hvis du synes det er svært at få varieret kosten til hverdag, kan du med fordel tage et kosttilskud, men helt ærligt - hvem siger nej til et stykke chokolade?

Tilføj en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret *

Seneste Nyheder