Volvo med vokseværk

Af Mikkel Schramm

Det går godt for svenske Volvo, som i virkeligheden ikke er svensk – men kinesisk. Virksomheden har siden 2010 været ejet af Zhejiang Geely Holding, men Volvo’s hovedkontor, produktudvikling og produktion ligger i Gøteborg, så lad os tage den nordiske klaphat på, og stolt kalde Volvo for svensk. Og stolte må de være på den anden side af Øresund. Forbrugerne købte 7 % flere Volvo’er på globalt plan, og ikke så mærkeligt, steg salget af Volvo’er sidste år med 25 % i Kina. Stigningen af salget skyldes ikke mindst opdateringerne af XC 60’eren og S90/V90’eren, og for at Volvo kan holde fast i væksten, er det vigtigt, at deres nye V60’er rammer plet hos kunderne.

Og lad mig sige det med det samme. I like it! Den nye V60’er har haft særdeles godt af at få implementeret linjerne fra det design, som vi ser på 90-serien og XC 60’eren. Det betyder nye fede dimensioner, som hænger bedre sammen. Afstanden fra forhjulet op til køleren hænger rigtig godt sammen, og det samme gør afstanden og linjen frem til forlygterne med den geniale LED streg, som vi efterhånden har set mange gange i bakspejlet. Bilen virker i det hele taget mere helstøbt og meget mere maskulin end den gamle V60. Det var også tiltrængt, for den gamle V60’er fik mig til at tænke på Bedstemor Ands bil (tjek den på Google – og du vil give mig ret).

Den nye V60’er ser langt mere dynamisk ud med højere hofter og en bredere kølerhjelm. Hov, siger du måske – den gamle havde også ret høje hofter! Og ja, vil jeg replicere, men den nye V60’er ser bare mere voksen ud – hvilket den faktisk også er. Bilen er vokset på nogle væsentlige steder. Og ikke bare et par millimeter. Nix! Volvo har lige smidt 13 cm på længden, sænket den 5 cm i højden, og det klæder den. Visuelt ser det ud som om den også er bredere, men det er faktisk ikke tilfældet. Til gengæld har Volvo øget akselafstanden, og det giver bedre plads til alle i kabinen – både foran og bagi. Og på trods af at bilen er lavere end den gamle, så er pladsen i højden øget. Tilsvarende har du fået plads til 99 liter mere i bagagerummet. Og det er altså mere end du får hos de tyske konkurrenter. V60’eren er helt enkelt blevet voksen. Den betydelige forøgelse af dimensionerne, skyldes formentlig også, at V60’eren skal overtage den gamle V70’s plads i modelprogrammet, og placerer sig dermed pænt mellem V90’eren og V40’eren.

Mens det ydre design tilnærmelsesvist signalerer aggressivitet, så er kabinen langt mere rolig – heldigvis – at opholde sig i. Faktisk er jeg ret begejstret for den måde Volvo designer deres kabine. Vi har tidligere kørt både XC 90 og XC 60 og begge gange er vi blevet positivt overrasket. Og det gælder også for V60’eren. Her er intet mindre end luksuriøst. Testbilen er med Volvo’s høje udstyrsniveau – Inscription – der har frontpaneler i noget der ligner valnøddetræ. Det er god stil. Rattet ligger godt i hænderne, og som forventet sidder alle knapper som de skal. Bilen kommer som standard – allerede i det laveste udstyrsniveau, som Volvo kalder Momentum - med Sensus infotainment system, der styres fra den velkendte 9,3” touch skærm. Testbilen havde installeret Apple CarPlay og Android Auto (dkk 5.239), som kopierer din mobiltelefon til skærmen. Det fungerer rigtig godt, og er en investering værd.

Hvordan kører Volvo V60?

Vi testede V60 D4 med 190 dieselheste og et moment på 400 Nm, der skal trække godt og vel 1700 kg. Disse tal fortæller os, at hensigten med bilen ikke er, at vi skal ud og tjekke indstyringshastigheder, apex og den slags. Med andre ord, dette er bilen til dig, der er blevet voksen. Med den erkendelse i baghovedet slapper vi af og sænker skulderne. Styring er ikke stram, men kører stabilt og behageligt. Du kan sætte bilen i tre køreindstillinger: Eco, Comfort og Dynamic, men selv i sidstnævnte indstilling opfordrer bilen dig ikke til at køre aggressivt, hvilket som nævnt heller ikke er hensigten.

Testbilen er udstyret med en 8-trins automatisk gearkasse, som jeg havde lidt svært ved at forene mig med. I byen sætter jeg bilen i Comfort eller Dynamic, og her vil systemet meget gerne geare ned når jeg accelererer stille og roligt fra grønt lys, hvilket medfører at accelerationen bliver mere voldsom end det er min hensigt. Det fungerer bedre, hvis jeg sætter bilen i Eco, men det betyder, at styringen bliver lige lovlig løs til min smag. Kører man på et snoet landevej skal gearkassen gennem nogle overvejelser før den beslutter sig for, hvilket gear den lægger ind. Til gengæld skifter den her blødt, og understreger, at dette er en bil, der bringer dig sikkert fra A til B uden at give dig sved på panden.

A pro pos sikkerhed, så har det altid været en del af Volvos stamtavle. Og Volvo skuffer ikke. Listen over bilens sikkerhedssystemer er lige så lang som hustruens indkøbsliste lørdag eftermiddag. Faktisk er den så lang, at Volvo har inddelt den i det de kalder City Safety, der hjælper dig med at undgå en kollision og IntelliSafe funktioner, som dækker over en lang række computersystemer, der reducerer risikoen for, at du kommer til skade ved en kollision. Alt sammen er vel at mærke standard fra laveste udstyrspakke. Det er altså et stærkt signal, Volvo!

Vælger du at gå et udstyrsniveau op får du en adaptiv fartpilot, der både registrerer den forankørendes hastighed og retter ind i forhold til den, og Pilot Assist, som gør brug af bilens sensorer, og dermed hjælper bilen med at styre. Du skal stadig holde en hånd (eller to) på rattet, men det fungerer efterhånden godt hos Volvo, og er medvirkende til at bringe dig mere afslappet frem til din destination. Og så skader det heller ikke, at testbilen er udstyret med en sædepakke, der indeholder massage. Én tur til Jylland er nok til at understrege, at det er en god investering.

Konkurrenter

Svenskerne har blikket stift rettet mod vores andre naboer i Tyskland. Der er ingen tvivl om, at Volvo V60 skal kæmpe med Audi A4, Mercedes C klasse og BMW 3 serien. Personligt kan jeg bedre lide kabinen i Volvoen, mens køreegenskaberne i BMW 3 serien er noget skarpere. Men til en granvoksen skandinavisk familiefar passer Volvo V60 bare rigtig godt ind i de behov han og hans familie har. Og hustruen vil elske den alenlange sikkerhedsudstyrsliste.  V60’eren koster i laveste udstyrsniveau små 475.000 og placerer sig prismæssigt dermed nogenlunde midt mellem Audi og Mercedes – alle tre med en 190 hestes motor. Volvo V60’eren er således ikke bare et godt alternativ til de tyske darlinger. Spørgsmålet er snarere, om tyskerne er et alternativ til den elegante svenske skovmand?

Motor 4 cylindret diesel
Ydelse 190 HK
Max. Moment 400 Nm ved 1750-2500 omdr/min
Gearkasse 8-trins automatgearkasse
Brændstofforbrug 21,7 km/l
Tophastighed 220 km/t
Acc. 0-100 km/t. 7,9 sek.
Køreklar vægt 1739 kg

Volvo V60 fås som kampagnepris fra (incl. lev. 3.980 kr.) kr. 477.788

Den aktuelle model koster (testbilen eksl. Udstyr og lev.) kr. 609.890

Den aktuelle model koster (testbilen inkl. Alt udstyr, eksl. Lev.) kr. 804.034

Tilføj en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret *

Seneste Nyheder