Vi gider ikke gøre noget ved demens

Af Mikkel Schramm

Har du nogensinde fået spørgsmålet: skal du ikke gå til en læge og få det tjekket? Jeg har. Flere gange endda. Og jeg har ind i mellem indset, at jeg nok bør tage af sted til lægen. Men jeg stikker helst hovedet i busken og håber det går over. Jeg har virkelig ikke lyst til at erkende, at jeg har brug for lægen eller for den sags skyld medicin. Og jeg er tilsyneladende ikke ene om det. En amerikansk undersøgelse viser, at det kun er 51 % af de patienter, der har fået ordineret medicin mod for højt blodtryk, der tager medicinen. Tilsvarende er det kun 59 % af diabetes patienter, der tager den ordinerede medicin. I Danmark viser en undersøgelse, at det kun er 50 % af danskerne, der har en hørenedsættelse, der bruger høreapparater.

Uanset om behandlingen er medicin, høreapparater eller fysisk aktivitet, så har vi brug for motivation. Vi har brug for at forstå og sætte pris på fordelene ved at blive behandlet, selvom det kan være ubehageligt, ubelejligt, koste penge eller ændrer vores daglige rutiner. Hvis vi ikke bliver motiveret, gider vi ikke.  Så enkelt kan det vel siges.

Sundhedsindustrien er ved at flyde over med innovativ industri, der bruger forskellige strategier for at motivere patienter til ”at gide” gøre noget ved hjerte- eller lungesygdom, fedme eller hørelse. Den amerikanske høreapparatproducent Starkey Hearing sendte i foråret produkter på markedet, som netop skal få os til ”at gide” gøre noget ved både demens og hørelse. Som du kan læse i vores magasin og på vores hjemmeside, så er der en direkte sammenhæng mellem de to ting – demens og ubehandlet hørenedsættelse.

Starkeys strategi kaldes for ”Gamification”, som næppe kan oversættes direkte, men handler om at lave kedelige ting sjove. Helt konkret foregår det ved, at Starkeys nye høreapparater registrerer 3 ting, som til sammen udformes i en ”kognitive score”.

  1. TID: Livio registrerer hvor meget du bruger høreapparatet. Et amerikansk studie fra 2015 viser, at høreapparatbrugere reducerer risikoen for kognitivt forfald
  2. ENGAGEMENT: Livio registrerer, hvor meget tid høreapparatbrugeren bruger på samtale med andre mennesker eller snakker i telefon. Dette er væsentligt, da studier viser, at personer, der engagerer sig i samtaler, træner hjernen, og dermed reducerer risikoen for kognitiv forfald.
  3. AKTIV LYTNING: Livio registrerer hvilke lydmiljøer brugeren befinder sig i. Jo mere varierende lydmiljøerne er, desto mere bliver hjernen trænet af de forskellige stimuli fra de enkelte lydmiljøer.

Den kognitive score vises på din telefon i Thrive app’en, og da app’en gemmer resultatet fra tidligere, kan du sammenligne dagens score, og se om det går den rigtige vej.

Høreapparaterne fra Starkey har i øvrigt også en bevægelsessensor, som blandt andet registrerer, hvor mange skridt du tager. Dette kender du måske fra diverse fitnessure, men som den første høreapparatproducent, har Starkey lagt det ind i selve høreapparatet, så man ikke behøver at have et ur eller telefon med sig. Thrive app’en gemmer denne data, og på samme måde som den kognitive score, kan du konkurrere med dig selv og på den måde finde motivation for at bevæge dig endnu mere.

Vi har leget med Starkeys Livio høreapparater og Thrive app, og det er ret smart, for man sidder automatisk og konkurrerer med sig selv om at snakke lidt mere end dagen før, høre lidt flere podcasts eller tage lidt flere skridt i dag end i går. Vi må bare konstatere, at det virker. Og hvis det så endda kan få personer til at forebygge demens  – ja, så er der kun en ting at sige. Skal du ikke ned og tjekke det ud?

Tilføj en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret *

Seneste Nyheder