Telefoni på arbejdet

Af Christina Hansen

For de allerfleste udgør telefoni eller videokonferencer en væsentlig del af deres arbejdsfunktion. Dette gælder også for personer, der bærer høreapparater. I sidste nummer af magasinet HørNu fortalte jeg om de mange forskellige løsninger, der findes til telefoni i fritiden. Denne gang har jeg fokus på telefoni i arbejdstiden, som ofte kræver nogle andre løsninger.

Når man bruger høreapparater, følger der naturligt nogle udfordringer med i forhold til telefonering. Den første er selvfølgelig, at hørelsen er nedsat, og det derfor er svært at høre, hvad der bliver sagt. En anden problematik kan være, at proppen i øret blokerer for den lyd, der kommer ud af telefonrøret. Jeg hører ofte om folk, der vælger at tage høreapparatet ud, når de skal telefonere.

Jeg kaldes derfor ofte ud på opgaver, hvor der er brug for hjælp til telefoni i forbindelse med arbejdet. Der er altid flere ting, der skal tages højde for i disse situationer.

Vigtig viden før valg af telefoniløsning på jobbet:

  • dine høreapparaters mærke og model
  • din arbejdssituation (fx støj i storrumskontor, lagerhal osv.),
  • arbejdspladsens telefonløsning, herunder om arbejdspladsen anvender: IP telefoni, almindelig fastnet, mobiltelefon eller telefon direkte over computeren (fx Skype).
  • der skal yderligere tages højde for, om der er flere, der skal bruge telefonen.

Alt efter hvilket telefonsystem, der anvendes på arbejdspladsen, hvilken hørelse og høreapparater og hvilke behov der er, skal vi finde en løsning, der gør det muligt for den enkelte at telefonere på den måde, som jobbet dikterer. Og det er her arbejdet som konsulent hos Tonax bliver spændende. For der findes et hav af muligheder - nogle mere komplicerede end andre, men vi finder altid en god løsning!

Headsets med støjreduktion

Et headset kan være en god løsning til telefoni på jobbet. Vi anvender kvalitetsheadsets, hvor hovedtelefonerne har en form eller størrelse, der gør, at de kan sidde udenpå høreapparaterne. Det er vigtigt, at headsettet har behagelige, bløde kopper og at høreapparatets mikrofon ikke generes af koppen. Derfor har vi flere forskellige headsets med ud på arbejdspladsen, da der er meget individuel opfattelse af, hvilke headsets, der sidder behageligt og giver plads til både øre og høreapparat. Vi anvender ofte headsets med indbygget støjreduktion, så baggrundsstøj fra fx et storrumskontor sorteres fra, og vi tilbyder både headsets til ét og to ører. Jeg kan faktisk ikke henvise til ét bestemt headset. Jeg vil hellere anbefale, at man kontakter os for aftale om afprøvning, så vi finder det helt rigtige. Det skal jo sidde på hovedet mange timer hver eneste dag, så der skal tages hensyn både til lyd og komfort.

Lyd direkte til høreapparatet via streamer

Nogle har brug for, at lyden kommer ind direkte via høreapparaterne. Her anvender vi ofte streamere, der passer specifikt til høreapparatets mærke/model. I disse situationer er der som regel behov for ekstra led mellem telefonsystemet og streameren (høreapparaterne), da man sjældent kan skabe forbindelse direkte mellem disse. Fordelen ved at benytte en streamer er, at lyden bliver klar og tydelig og forstærket fuldstændig efter dine behov. En ulempe kan dog være, at mikrofonerne i streamerne tager rigtig meget lyd med fra rummet. Så sidder du i et storrumskontor, er der stor sandsynlighed for at dem, du taler i telefon med, også kan høre de andre i rummet. Dette kan være et problem, hvis dine kollegers samtale i rummet indeholder fortrolige oplysninger. I sådan et tilfælde ville jeg i stedet forslå afprøvning af et headset med en meget retningsbestemt mikrofon.

Der findes faktisk så mange forskellige kombinationsmuligheder mellem høreapparater/streamer og virksomhedens telefonløsning, at vi med jævne mellemrum laver telefonopstillinger på kontoret i Horsens for at afprøve præcis, hvilke kombinationer, der kan fungere sammen. Vi tester teknologien og kombinationsmulighederne løbende – ikke mindst, når der kommer nye modeller af høreapparater og streamere fra høreapparatsproducenterne.

Flere møder foregår som videokonference

Flere og flere virksomheder benytter sig af videokonferencer eller internetbaserede møder. Det giver udfordringer for folk med hørenedsættelse, da lyden kan være svær at høre, og der kan være forsinkelser mellem lyd og billede, hvilket vanskeliggør mundaflæsningen. Derfor er jeg og mine kolleger ofte ude på arbejdspladser, hvor opgaven handler om at trække lyden ud fra konferencesystemet og sende den til høreapparaterne. Også her kræves ofte skræddersyede løsninger, som forbinder lyden mellem computer/konferencesystem og høreapparater.

I Tonax løser vi dagligt telefoniopgaver for erhvervsaktive brugere i hele landet, så de kan telefonere effektivt på jobbet på trods af deres hørenedsættelse. Vi tilbyder altid en afprøvningsperiode, så både bruger og arbejdsplads er sikre på, at løsningen lever op til forventningen.

Gratis hjælpemidler og fornyet arbejdsglæde!

Som erhvervsaktiv med hørenedsættelse kan man oftest få sit jobcenter til at bevilge det tekniske udstyr samt opsætningen. Og hvis man er under uddannelse eller i praktik i forbindelse med en uddannelse, er det Undervisningsministeriet, man kan søge om udstyret hos. Der er desværre mange, der ikke kender disse gode muligheder for at få bevilget høretekniske hjælpemidler til job og uddannelse.

Det er min klare anbefaling, at man skal gøre brug af al den hjælp, man kan få. Der er absolut ingen grund til at holde sig tilbage, hvis man fx har svært ved at høre, hvad der bliver sagt i telefonen eller under et møde på sit job. Jeg kommer dagligt ud til erhvervsaktive eller studerende, der oplever, at høreteknikken gør en uvurderlig forskel i deres professionelle liv. Nogle er helt konkret ved at miste arbejdet eller droppe ud af studiet på grund af problemer med at kunne høre godt nok i undervisningen eller i kontakten med kunder og kolleger på jobbet. Høreteknikken reducerer også den træthed mange med hørenedsættelse oplever efter endt arbejdsdag, og mange oplever derfor fornyet arbejdsglæde. Flere oplever også at de med høreteknik nu har energi til at være noget for familien derhjemme efter arbejde, hvilket jeg personligt synes er et helt rimeligt krav at stille til sit liv.

Faktaboks:

På Tonax.dk kan du læse meget mere om et aktivt arbejdsliv med hørenedsættelse. Du kan også kontakte os, hvis du ønsker at afprøve et høreteknisk hjælpemiddel på din arbejdsplads eller på din uddannelse.

https://tonax.dk/aktivt-arbejdsliv/

https://tonax.dk/god-lyd-i-skolen/

Fakta fra HørNu

Et dansk studie fra 2016, EuroTrak 2016, hvor 13.434 danskere blev spurgt til deres hørelse, viste, at kun 58 %  af høreapparatbrugerne var tilfredse med deres høreapparater i støjende situationer, mens 66 % af brugerne var tilfredse med høreapparaterne ved samtaler i større grupper.  Det er sandsynligt, at der er en sammenhæng mellem den manglende tilfredshed med høreapparater og et meget lille kendskab til tilbehør til høreapparaterne. Samme studie viste, at 57 % af høreapparatbrugerne aldrig havde hørt om en streamer.

Selv om du bruger høreapparater til dagligt, så kan man godt mangle lyd. Det kræver mere energi at lytte, hvilket bekræftes af EuroTrak 2016, Den viser, at mange danskere – på trods af brug af høreapparater – stadig er fysisk udmattet efter en arbejdsdag, Faktisk viser undersøgelsen, at hele 32 % er fysisk udmattet efter en arbejdsdag, mens 24 % er mentalt udmattet efter en arbejdsdag.

EuroTrak 2016 bakkes op af en anden dansk undersøgelse – Uhørt – som blev foretaget af det daværende Socialforskningsinstitut. Denne undersøgelse konkluderede, at det danske samfund hvert år taber 2,7 milliarder kroner i tabt arbejdsfortjeneste, fordi personer med nedsat hørelse trækker sig ud af arbejdsmarkedet eller går ned i tid på grund af fysisk eller psykisk udmattelse.

Tilføj en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret *

Seneste Nyheder