SUV i balance

Af Mikkel Schramm

Disclaimer! Jeg har altid været vild med Alfa Romeo. Italienerne har altid produceret smukke og charmerende biler. Som barn havde min genbo en Alfasud Sprint, og jeg kunne bruge timer på at se på den, når den stod i carporten – hvilket desværre ikke var så ofte, da den enten var på vejene eller på værksted. Alfa Romeo får hverken skyld for at være pålidelig eller finde de mest praktiske løsninger, men for jeres udsendte, så øger det blot charmen. I mange år lå Alfa Romeo og rodede rundt nede i bunden af kundetilfredshedslisten. Det ændrede sig imidlertid i 2017, hvor det italienske mærke røg op i top 10 af flere engelske pålidelighedsundersøgelser, og sidste år slog de alle de tyske rivaler. Spørgsmålet er nu om italienerne har fundet balancen mellem charme og pålidelighed, eller om de er blevet lige så kedelige som tyskerne? Vi tjekker det ud med Alfa’s første SUV – Alfa Romeo Stelvio 2,2 diesel.

Markedet for SUV har længe været stigende, og for at imødekomme dette behov lancerede Alfa Romeo i 2017 Stelvio. Konkurrenterne har efterhånden en del erfaring i denne klasse, og med Audi Q5, BMW X3 og Volvo XC 60 er udfordringen for Alfa Romeo ikke for småbørn. Det er til gengæld passagererne. Småbørn, altså. Køberne er nemlig ofte familier med børn, og derfor er det ofte rationelle behov, der skal dækkes, når denne målgruppe skal finde den rette bil. Som fx rummelighed. Selvom Stelvio ikke er særligt rummelig efter SUV-standarder, fandt jeg den praktisk nok til mine behov, idet den let sluger de tasker, løbehjul osv, som en familieudflugt med mine børn på 11 og 14 kræver.

Den store trekantede kølergrill lader ingen i tvivl. Dette er så absolut en Alfa Romeo. Der er leget med udformningen af forlygterne, og den ser lidt sur ud. Faktisk minder den mig om den film ungerne og jeg så for nylig – Angry Bird. [Billede – kan vi bruge det i mappen – også i forhold til rettigheder?] De store 19” sorte alufælge ser mega fede ud, og som den står der i racing green, er jeg i den grad klar til at prøve italienernes bud på en SUV.

Alfa Romeo har altid stået for suveræne køreegenskaber. Skulle du være i tvivl, så tjek vores artikel om Alfa Romeo Giulia ud. Den var vi ret begejstrede for. Men dimensionerne på en SUV’er, der jo er højere, gør det noget sværere at lave en bil, som har køreglæde i førersædet. For at imødekomme dette har Alfa Romeo heldigvis valgt at have en meget stram og sporty undervogn. Hvis du er familiefar til små børn, så har den stramme undervogn den gode konsekvens, at det reducerer risikoen for børn, der bliver køresyge, hvilket oftere sker i SUV’er. Ikke et helt dårligt argument overfor hustruen, vel? Velbekomme!

Men der hvor Stelvioen virkelig er enestående, er når du er alene i bilen, og ikke behøver at bekymre dig om spildte drikkevarer, opkast eller bebrejdelser fra det højre forsæde. Den lette, hurtige styring tager lidt tid at vænne sig til, men når du har affundet dig med det, er det en fornøjelse at tage bilen ud på landevejen. Smid bilen ind i et sving, find apex, og smid den over til næste sving. Alfa Romeo har helt sikkert haft fokus på vægten. Den vejer 166 kg mindre end en Audi Q5 og 146 kg mindre end BMW X3’eren, og det mærkes. Man kan ikke undgå at blive begejstret over, hvor god balancen i bilen er på trods af de lange ben. Det er som om bilen ikke læner sig så meget ud af svingene på trods af, at tyngdepunktet jo ligger højere. Det har samtidig den konsekvens, at man som en anden Kevin Magnussen stoler på bilen – også i svingene. I byen fylder den store C-stolpe godt op i udsynet – specielt ved højresving. Til gengæld hjælper den lette styring, og den store bil er overraskende let at parkere og manøvrere i byen.

Heldigvis er testbilen udstyret med paddles. Det er normalt ikke noget jeg er så glad for, da paddle-gearene ofte er behæftet med en vis forsinkelse. Men ikke Alfa Romeo’s. Sammen med Jaguars paddle gear, så er Alfa Romeo’s længder foran sine tyske og svenske konkurrenter. Og det er en fornøjelse lige at klikke på venstre paddle et par gange før et sving, og mærke den nøjagtige nedgearing, der indtræffer præcis på det tidspunkt, jeg ønsker.

Inde i kabinen er der, kvalitetsmæssigt, et lille stykke op til de tyske og svenske konkurrenter. Det er ikke, fordi bilen er dårligt samlet, og alt føles solidt nok. Men forskellige steder i kabinen er der en let, plastisk følelse. På grund af genskin fra solen havde jeg ind i mellem svært ved at se den lille infotainment skærm, og grafikken på skærmen er ikke så sofistikeret, som det man ser hos eksempelvis Audi og BMW. Til gengæld er det et meget smart optisk trick at sætte glasset udenpå infotainmentskærmen, da det får skærmen til at se større ud end den faktisk er.

Heldigvis er dette infotainment system ikke vanskeligt at bruge. Som Q5 og X3 har Stelvio’en drejeknapper til at rulle gennem sine forskellige menuer, og jeg fandt dette langt mindre distraherende under kørsel end touchscreen’en i Volvo XC60.

Konklusion

Vil jeg så hellere eje Stelvio’en over en Audi Q5, BMW X3 eller Volvo XC 60? Stelvioen er ikke så overbevisende som Giulia’en er i sin klasse, men det er også svært at ramme bulls eye hver gang. Alfa’en kører afgjort mere stramt og sporty. Køreegenskaberne er klart bedst hos italieneren, men kabinen mudrer billedet, hvor kvalitetsindtrykket hos både tyskerne og Volvo er langt højere. Så hvad er vigtigst – køreegenskaber eller kvalitet i kabinen? Havde du spurgt mig før jeg fik børn, så ville jeg ikke være i tvivl, men det er jeg i dag. Måske er det bare mig, der er blevet en gammel, kedelig familiefar?

Motor                                         4 cylindret turbodiesel, MultiJetCommonrail

Ydelse                                        190 hk ved 3.750 omdr./min

Max. moment                              450 Nm ved 1.750 omdr./min

Gearkasse                                   8 trins automatic

Brændstofforbrug                         18,9 km/l ved blandet kørsel (NEDC-2)

CO2                                            145 g/km (NEDC-2)

Tophastighed                               210 km/t.

Acc. 0-100 km/t.                          7,6 sek.

Køreklar vægt                              1.679 kg

Anhængervægt med-/uden bremser               1.600 kg/764 kg

Alfa Romeo Stelvio fås fra (inkl.levering)                                                    kr. 596.000

Den aktuelle model koster (testbilen ekskl. udstyr, inkl. lev.)                 kr. 596.000

Beskatningsgrundlag som firmabil                                                              kr. 522.955

Den aktuelle model koster (testbilen inkl. alt udstyr)                                kr. 709.000

Tilføj en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret *

Seneste Nyheder