Høreapparater i håndkøb – er det en fordel for forbrugerne?

Barack Obama bad under sin præsidentperiode tænketanken, PCAST (President’s Council of Advisors on Science and Technology) løse udfordring om at optimere hørelsen hos de 48 millioner amerikanere, der har en hørenedsættelse. Udfordringen består i, at høreapparater i USA er ekstremt dyre. Gennemsnitsprisen for et sæt høreapparater er 4.600 usd (ca 30.000 kroner), og i nogle tilfælde koster et sæt 60.000 kroner, hvilket mange amerikanere ikke har råd til.

På denne baggrund anbefalede PCAST at lave en ny kategori af ”basis” høreapparater, der var beregnet til salg over-the-counter (håndkøb). Dette ville give nye producenter mulighed for at komme ind på markedet og åbne plads til kreative løsninger, der – for et betydeligt mindre beløb - kunne sælges på det lokale apotek, online eller i en butik.

Produkterne i den nye kategori, som industrien kalder OTC apparater, skal kravene være mindre, men samtidig leve op til nogle standarder, som giver en optimeret hørelse til personer med en mild til moderat hørenedsættelse. Sidstnævnte er væsentligt, da langt de fleste af de 48 millioner amerikaneres hørenedsættelse ligger i kategorien mild til moderat. Fordelen er åbenlys – produkterne skulle blive billigere. Men risikoen for dette system er ligeså tydelig. Hvis man køber produktet på nettet eller hos personer, som ikke ved noget om hørelse, hvem skal så vejlede kunden?

PCAST’s forslag er i dag blevet til en lovgivning, og overdraget til FDA, som i 2020 skal offentliggøre, hvilke krav produkterne skulle overholde. I USA går bølgerne allerede højt blandt audiologer og hørespecialister i USA. Hvilke konsekvenser har det for forbrugerne, og samtidig er der en hel industri, som er nervøse for at miste deres levebrød. Hvad gør alle de høreklinikker, som lever af at sælge, justere og rådgive omkring høreapparater, hvis deres kunder køber produkterne på det lokale apotek eller på nettet?

I Danmark er der ikke planer om at introducere en lignende kategori, men spørgsmålet er, om vi kan undgå det, da vi jo vil kunne købe produkterne på nettet. Og nok så interessant er det jo, om vi ønsker at undgå det? Hvis produkterne bliver billigere, og samtidig giver forbrugerne en bedre hørelse, hvorfor skal vi så betale for dyre høreapparater?

I denne udgave af Magasinet HørNu sætter vi derfor fokus på OTC apparater. Hvilke muligheder kan de give forbrugerne, og hvilke udfordringer skal vi være opmærksomme på? Du kan blandt andet læse Senior Specialist hos Force Technology, Carsten Daugaard’s, overvejelser omkring OTC apparater. Vi bringer også en artikel fra USA, hvor både forbrugere og producenter giver udtryk for deres holdninger.

Meget afhænger af hvordan udformningen af FDA’s krav kommer til at se ud, men i HørNu mener vi, at det er væsentligt at åbne for diskussionen om OTC apparater, og give dig, kære læser, et bedre grundlag for at danne din egen mening.

Tilføj en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret *

Seneste Nyheder