Head 2 Head: Tesla 3 vs Kia e-Niro

Vi har testet to meget forskellige elbiler. Tesla’s Model 3 og Kia e-Niro. Ulige kamp, tænker du måske. Det var også min første tanke. Giver det overhovedet mening at sammenligne de to biler? Men sagen er, at begge biler overrasker – både på den positive og negative side.

Tesla har fået nærmest ikonisk status for bilfolket. På trods af at Tesla er en relativ ny spiller på bilmarkedet, så er kendskabet til Tesla ligeså stort som bilproducenter, der har været på markedet i århundreder. Vi har tidligere her i magasinet sammenlignet Tesla med Apple’s stjernestatus indenfor smartphones, og det er vel næppe en overdrivelse.

Priser

På trods af at Kia er den dyrere og mere luksuriøse udgave af de koreanske biler, så har Kia ikke samme position som Tesla. Men skæver man til prisen på de to biler, så ligger de rent faktisk ikke langt fra hinanden. Kia’s stiller op i fineste klæder med det højeste udstyrsniveau, som de kalder Advance og den store batteripakke. I denne udgave som er inklusiv monteret ekstraudstyr (blandt andet lædersæder med ventilation, elsæder og Blind Spot Detection) koster Kia e-Niro testbilen 392.000 kroner.

Tesla Model 3 Standard Range Plus fås fra 373.000 (Kia e-Niro har en fra pris på 350.000). Her får du stort set samme udstyrsniveau som Kia e-Niro – dog ikke med ventilation i sæderne, men samme sikkerhedsudstyr. Tesla stiller op til testen med to pressebiler. Mellemvarianten Long Range til 476.000 (pris fra 454.000) og topmodellen Performance til 563.000 (pris fra 510.700). Med andre ord dyrere biler end Kia e-Niro, men dog, hvad vi vil kalde indenfor samme prisklasse. For at gøre tvekampen så fair som muligt vil vi dog primært fokusere på den Long Range modellen.

Rækkevidde

Der er som bekendt ikke nogen nødplan, hvis elbiler løber tør for strøm. Det er der jo sådan set heller ikke med biler, der bruger almindelig brændstof, men da elbilernes rækkevidde er noget kortere er rækkevidden stadig et væsentligt emne. Kia e-Niro’s rækkevidde er opgivet til 455 kilometer, mens den er 560 kilometer for 3’erens Long Range (409 i den billigste Tesla-udgave). Vi ramte ingen af de opgivne rækkevidder, men procentuelt er vi betydeligt tættere på at ramme de 455 km i e-Niro end de 560 km i Tesla. Faktisk er vi ikke i nærheden af at ramme 560 kilometer i Longe Range, og slet ikke i Performance, men med til historien er, at de to Tesla’er i langt højere grad lægger op til at køre friskt, mens man i e-Niro befinder sig bedre med at køre stille og roligt. Men selv med et behersket antal kraftige accelerationer i Teslaen vil vi næppe ramme i nærheden af 560 km. Vi kørte en rolig tur uden at overtræde fartgrænsen eller lave formålsløse accelerationer fra København til Havndal og tilbage til igen. Der er i alt 730 kilometer, men alligevel måtte vi stoppe op og lade to gange på turen. I den periode, hvor vi havde Teslaen, generede det imidlertid ikke at lave stop på vejen. Tesla-ejere er tilsyneladende et både hyggeligt, og snaksaglig folkefærd, og vi formåede ikke at oplade bilen uden at falde i snak med andre, der ladede deres bil. Og dermed går de 30 minutter det tager at lade bilen fra 0 til 80 % hurtigt. I øvrigt oplyser Tesla, at de til næste år vil lancere nye Tesla-superchargere, så ladetiden vil blive halveret.

I Kia’en kørte vi 353 kilometer på motorvej og havde 40 kilometer tilbage på ”tanken”. Dermed virker rækkevidden lidt mere pålidelig – i hvert fald i forhold til vores kørestil i henholdsvis Kia og Tesla.

Designet

Kia’en fremstår noget firkantet, og der er ikke meget sexappeal over bilen. Men det er vel heller ikke det, målgruppen nødvendigvis søger i e-Niro. Bilen ligner en helt almindelig hverdagsbil, fordi det netop er det, det er. En hverdagsbil. Det er ikke en bil, som folk vender sig om efter på gaden, men der er designelementer, der er meget fede. Specielt LED-linjen under selve forlygterne ser godt ud, og kan med lidt god vilje ligne Jaguar XE. Resten af designet hænger fint sammen uden at imponere.

Omvendt med Tesla’s Model 3. Den ligner ikke andre biler – undtagen søsterbilen Tesla S. Faktisk ser det ud som om Model 3 er en Tesla S, der har stået lidt for længe på et kogeprogram. Store dele af det udvendige design går igen – det er blot mindre. Det er langt fra alle, der kan lide designet, men alle, som vi møder, har en mening om den. Lige fra at ligne en computermus til at være kønsløs. Én kommentar, der ofte går igen, er linjen fra forhjulene, op til forlygterne, og hen over køleren, som folk sammenligner med en Porsche. Og jeg er enig. Model 3 rammer store dele af designet lige i skabet. Specielt, når den står på 20” (der kommer som standard i Performance-udgaven).

Kabine

Inde i kabinen bliver forskellen mellem de to biler endnu større. Tesla’s designer må have læst den seneste bog om minimalisme, og tænkt ”det her er fedt” for her er ingen knapper. Al betjening er lagt i den iPad lignende skærm i midten samt to knapper i rattet. Ellers er den fuldstændig ryddet og panelet står helt rent blot med en lang, skjult ventilation i bilens bredde. Fedt lavet, og med den trælignende front ser den helt nordisk ud. Det kræver lidt tid til at sætte sig ind i al betjeningen på skærmen, og derudover kiggede jeg mindst 1000 gange forgæves på det speedometer, som plejer at være lige foran føreren, men som også er rykket over på skærmen.

En ret fed detalje er glastaget, som går fra forude og helt tilbage til bagklappen kun afbrudt af en lille bjælke på midten. Det giver en behagelig fornemmelse på bagsædet. Heldigvis er ruden tonet, så det ikke bliver for varmt i kabinen.

Hos Kia mener man tilsyneladende at den nye sort – er sort! Alt undtagen de synlige syninger i sædet er sorte. Det ser pænt og nydeligt ud, men også lidt kedeligt. Sjovt nok er der dog endnu en Jaguardetalje –gearet - som består af en rund knap, hvor du kan vælge om vi skal frem eller tilbage. Gearet glider ikke op fra dybet som i Jaguar, men det fungerer fint og enkelt. En ret smart ting er, at man har beholdt de to paddles bag rattet, der bruges til at skifte gear i en brændstofbaseret bil. I stedet for at skifte gear kan man nu henholdsvis skrue op og ned for, hvor meget strøm, der skal re-genereres, når man slipper speederen. I Tesla’en findes dette ikke, og derfor skal man vænne sig til at slippe den senere end normalt, da bilen bremser en hel del så snart man slipper speederen. Det behøver man ikke i Kia’en, da der er tre indstillinger i re-generationen. Fordelen er dels, at man dermed kan indstille bilen til sin egen kørestil, og dels får man brugt bremserne lidt mere, hvis den står i laveste niveau. Sidstnævnte er interessant, da Tesla’s biler ifølge flere ejere, som vi mødte, skulle have ordnet bremserne, da disse ikke bruges så meget, som i en normal bil.

I begge biler føles sæderne meget korte. Specielt i Kia’en havde jeg svært ved at finde en god køreposition, der både støttede benene frem til knæet og i nakken.

Hvordan kører de?

At sammenligne de to bilers køreegenskaber er ganske enkelt tarvelig og unfair, for Tesla’en kører ganske enkelt suverænt! Jeg har aldrig kørt en bil – specielt i Performance-udgaven – som i den grad føles som en gokart på testosteron. Vægtfordelen, afstanden mellem hjulene, 4-hjulstrækket og bilens moment får bilen til at brage ud af svingene. Hvis du virkelig presser på, kan du godt få hjulene til at hyle. Men du bør være på en lukket bane, før du begiver dig ud i den stilart. Bilen vejer 1847 kg, men det mærker man faktisk ikke noget til. I Long Range udgaven føles øvelsen ikke så overlegen, men stadig ganske enestående. Der er masser af greb i bilen, og heldigvis har amerikanerne ikke lavet en blød undervogn, som de ellers er så kendte for. Personlig kan jeg godt lide en stram styring, men har du ikke samme smag, så kan dette justeres på skærmen.  Begge biler er ekstremt hurtige. I Performance-udgaven rammer du de magiske 100 km/t på 3,4 sekunder, og lad mig i stilhed minde dig om, at den helt nye Porsche 911 Carrera 4S er 3,6 sekunder i denne øvelse. Og den koster for resten 2,4 millioner kroner.

Kia’en kan hverken imponere med 0 – 100 tider eller gokart-lignende køreegenskaber. Men bilen virker hudløst ærlig og pålidelig, og minder mig om Balder. Du ved, hunden i Poul Thomsens populære naturprogram, Dus med Dyrene, der altid lagde sig, når Poul bad den om det. På samme vis med e-Niro. Tingene fungerer bare. Telefonen opkobles på 10 sekunder, og slår med det samme til næste gang du sætter dig i bilen. Den adaptive fartpilot bremser hverken for tidligt eller for sent, og til sammenligning med Tesla’en så har jeg mere tillid til Kia’s fartpilot. Bilen kører fuldkomment som en almindelig personbil. Der er ikke supermeget spræl over den, men det fungerer. Og det er netop det, som de fleste Kia-købere søger. En bil, der er til at stole på, bringer dig sikkert fra A til B. Ikke mærkeligt, at Kia tilbyder 7 års garanti. Undervognen er ret kontant, og det gør den lidt stivbenet, hvilket mærkes på landevejen. Topfarten på 167 km/t imponerer ikke i forhold til Model 3’s 261 km/t (i Performance udgaven), men igen – det er heller ikke meningen.

Konklusion

Nogle vil måske argumentere for, at sammenligningen mellem en Kia og en Tesla ikke er fair, og jeg kan have tendens til at give kritikkerne ret. For bilerne kører meget forskelligt, men der er ikke den helt store forskel på prisen mellem Long Range og e-Niro – hvis man altså ikke betragter 84.000 som mange penge! For det er mange penge, men det er også en helt anden køreglæde, man får i Tesla Long Range. Og er du til køreglæde, så vil jeg kraftigt anbefale at slå sparegrisen helt i stykker, og gå op i Performanceudgaven. Gokart fornemmelsen i denne bil er uovertruffen.

Vi må ærligt tilstå, at vi havde forventet, at Tesla ville løbe hjem med en sikker sejr indenfor den kategori, som vi kalder Lyd i Kabinen. Men vi blev overrasket! Er du derfor til en bil, der skal bringe dig sikkert – og roligt – fra A til B, så er Kia e-Niro et fantastisk alternativ. Husk at sætte kryds i udstyrslisten under ”ventilation i sæderne”, så du får perforeringen i sæderne med, og dermed et lydbillede, der ganske enkelt er eminent.

Fakta boks

Kia e-Niro Tesla Long Range Tesla Performance
Motor El El El
Tophastighed 167 233 261
0 - 100 km/t 7,8 sek 4,6 3,4
Rækkevidde 455 560 530
Vægt 1812 1847 1847
Garanti 7 år / 150.000 km 4 år / 80.000 km* 4 år / 80.000 km*
* 8 år på batteri og drivenhed

Tilføj en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret *

Seneste Nyheder