Fremtidens høreapparater – tjek tendenserne her

Af Mikkel Schramm

Med 8.000 deltagere fra 83 lande, er EUHA 2018 uden sammenligning Europas største messe indenfor hørelse og akustik. På 15.000 kvadratmeter viser 142 virksomheder fra 19 lande deres seneste innovationer og ideer indenfor branchen.

Tendenser

Generelt var der to ting, som prægede messen, og dermed hvad vi kan forvente i de danske høreklinikker i de kommende måneder og år. Det ene er, at der er bemærkelsesværdigt mange virksomheder fra Kina, Korea og Japan. Vi besøgte alle standene, og flere af de asiatiske virksomheder er ret godt med, og vi skal ikke være overraskede, hvis én eller flere af disse virksomheders produkter dukker op i de danske klinikker. Den anden gennemgående ting er, at producenterne har fokus på kunstig intelligens og sensorteknologi. Vi har her valgt 4 ting, som vi fandt mest spændende på messen.

Phonak Marvel

Schweiziske Phonak kalder i al ubeskedenhed deres nye høreapparat for revolutionerende, da det har universel Bluetooth og dermed kan sende (streame) lyd fra Android og iPhone direkte til høreapparatet. Starkey og ReSound har længe kunnet sende lyd fra en iPhone direkte til høreapparatet, men nu kan Marvel modtage signalet fra alle telefoner.

Nyt er også en app, myPhonak, som indeholder en interessant funktion. Med app’en kan du og din hørespecialist justere høreapparatet eksternt, så høreapparatbrugeren ikke behøver at gå ned i klinikken, men blot downloader en finjustering via nettet og ned til høreapparatet.

Marvel kan genoplades, og skulle holde en hel dag selvom du streamer. En smart detalje er, at de selv tænder, når man tager dem op af laderen.

AST - Austar Hearing Science

En af de mest spændende producenter fra Asien, er kinesiske Austar Hearing Science, der præsenterede deres tre serier, IA, Elite og Elink. Det der er interessant er, at AST’s produkter kan næsten det samme som de store anerkendte producenter – dvs støjreduktion, trådløs programmering og du kan styre produkterne med en app, som du kender fra de andre producenter. De kan endnu ikke streame direkte til høreapparaterne, men ifølge AST skulle de være klar med denne funktion i 2019.

Sortimentet er ret imponerende. Mens de 6 store producenter reducerer antallet af farver til høreapparaterne har AST 9 farver, og intet mindre end 11 produktserier. Til sammenligning findes ReSound LiNX i 4 serier.

Vi har ikke prøvet AST produkterne, og de kan heller ikke købes i Danmark, men AST er selvsagt interesseret i at komme ind på markedet i Europa, og der er ingen tvivl om, at de er konkurrencedygtige på prisen.

Signia Styletto

Signia brugte langt det meste af sin standplads til deres nye type høreapparat, Styletto. Designet på høreapparatet er forfriskende anderledes. Slankt og langt. Om det er smukt, er nok en smagssag, men det er forløsende, at der er én af producenterne, der tør prøve noget nyt.

Styletto er genopladeligt, og opladeren minder lidt om noget der kunne komme fra Apple. Produktet tændes automatisk, når det fjernes fra opladeren og slukker, når de sættes tilbage. Inden i høreapparatet ligger den chip, der kendes fra Signia’s øvrige Nx produkter, som blev lanceret i løbet af 2018. Styletto bliver tilgængelig i tre serier - 7, 5 og 3.

Starkey Livio AI

Vi har tidligere skrevet om amerikanske Starkey og deres nye produkt, Livio AI, her i magasinet. Livio AI markedsføres som verdens første høreapparat med integrerede sensorer og kunstig intelligens. Starkey Livio AI kan registrere, hvor sund brugerens hjerne og helbred er, kan lave simultanoversættelse fra utallige sprog og indeholder nogle avancerede algoritmer, der hjælper høreapparatbrugeren med at høre optimalt uanset, hvilket lydmiljø han/hun befinder sig i.

Interessant er det også, at Starkey forsøger at vende kommunikationen på hovedet omkring brug af høreapparater. Dave Fabry, der har normal hørelse og er udviklingsingeniør hos Starkey fortæller, at han bruger Livio AI hver dag. ”Der er flere måder at håndtere stigma forbundet med høreapparater. Min mor blev mere stigmatiseret af høretab og brug af høreapparater, men jeg har mine på hver dag. De er røde, fordi jeg vil have, at folk lægger mærke til dem. Jeg er meget mindre stigmatiseret end min mor, men mine forventninger til produkterne er meget højere end min mors forventninger,” smiler han velvidende, at han dermed risikerer at lave et selvmål. ”Vi har tendens til at fokusere på de 50 % (red. i Danmark), der har en behandlet hørenedsættelse, men Starkey ser også på de andre 50 %. Hvordan kan vi få den anden halvdel af danskerne til at bruge høreapparater? Hvordan får vi folk til at fokusere på fordelen ved at optimere hørelsen? Industrien har i mange år slået folk i hovedet med truslen om, hvad der sker, hvis de ikke bruger høreapparater i stedet for at fokusere på de positive aspekter ved at høre optimalt. Vi bør se på alle de positive ting, der kommer af at bruge høreapparater."

Livio AI fra Starkey forventes at ramme de danske klinikker til marts 2019.

Tilføj en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret *

Seneste Nyheder