5 aktiviteter som forbedrer din hørelse

Af Sofie Andersen

Alle kan få en hørenedsættelse, men disse 5 aktiviteter kan hjælpe med at styrke din hørelse og forbedre din livskvalitet.

  1. Motioner dagligt

Uanset om det er løb, spring, sjipning eller svømning, så hjælper daglig motion på blodcirkulationen, som er vigtig for det indre øre. I det indre øre sidder cochlea, som er den del af øret der står for at omdanne lydens vibrationer til nerveimpulser. Et godt blodomløb forebygger også tab af neurotransmittere, som står for at transportere disse signaler i hjernen. Et studie som fulgte 68.000 sygeplejersker i 20 år har vist, at to timers motion om ugen er nok til at sænke risikoen for høretab.

  1. Yoga

Ligesom mange andre slags motion forbedrer yoga blodcirkulationen i ørene. Flere stillinger er dedikerede til at forbedre din hørelse. Disse stillinger inkluderer træet, lotusblomsten og trekanten. Yoga er også kendt for at afhjælpe patienter der lider af tinnitus. Forskere har fundet ud af, at stressniveauet falder ved kontinuerlig udøvelse af yoga. Symptomerne på tinnitus kan dermed mindskes.

  1. Spille spil

Hvis du holder din hjerne sund, reducerer du risikoen for hørenedsættelse. Ved at spille spil der tester din hørelse, kan du forbedre den. Forskere testede en gruppe seniorer, hvor halvdelen fik hukommelsesstimulerende spil, mens den anden halvdel fik et spil, der handlede om at følge en samtale. Man fandt at den sidstnævnte gruppe forbedrede deres hørelse, og dermed kunne forskerne konkludere, at samtaler er ekstremt vigtige for din hjerne.

  1. Lydlokation

Denne aktivitet er nem, og du kan gøre det alle steder. Uanset om du star i kø i supermarkedet, eller ligger i din seng, skal du prøve på at identificere de forskellige lyde, der er omkring dig. Prøv om du kan adskille hvad der laver hvilken lyd. Øv dig i at skifte dit fokus fra én lyd til en anden og tilbage igen. Dette kan hjælpe dig med samtaler i baggrundsstøj, så du bliver bedre i stand til at bortfiltrere baggrundsstøj og fokusere på samtalen.

  1. Meditation

Meditation har eksisteret i tusindvis af år, og har ry for at have utallige helbredsfremmende egenskaber. Derfor kommer det ikke som en overraskelse, at meditation også kan forbedre din hørelse. Når du sidder stille og slapper af i sindet, reguleres dit blodtryk og din blodcirkulation. Meditation hjælper også på stress i din hverdag. Risikoen for at stress skader dit system er høj. Dette skyldes blandt andet, at dine neurotransmittere (red.: kemiske stoffer, som fungerer som bindeled mellem hjernecellerne) bliver påvirket kraftigt når du er stresset.

Tilføj en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret *

Seneste Nyheder