Høreapparater: Hvad skal jeg være opmærksom på?

Efter små 15 år i branchen må jeg konstatere, at der er ét forhold, som jeg oftest hører fra høreapparatbrugere: Det er fuldkommen uoverskueligt at gennemskue høreapparatbranchen. Så hvis du også synes det, så er denne artikel til dig. Her er 11 gode råd, når du skal anskaffe dig høreapparater. Høreapparater kan være en fantastisk hjælp for dig, og være helt afgørende for din livskvalitet. Men der kan være problemer med dem. Her er nogle af de udfordringer, som du bør huske på, når du skal have høreapparater. 1 Gendan hørelsen. Uanset hvor teknisk avancerede høreapparaterne er, kan de desværre ikke genoprette din hørelse til normal hørelse. 2 Hørelse i støj. Der er ikke udviklet et høreapparat, der fjerner al baggrundsstøj. Nogle høreapparater kan reducere forstærkningen af nogle typer baggrundsstøj eller gøre det mere behageligt at opholde sig i støjfyldte lokaler. Den mest effektive løsning til forbedring af taleforståelse i støjende situationer er høreapparater med retningsmikrofoner. Dine høreapparater skal have en kombination af retningsmikrofoner og digital signalbehandling for at give dig den bedst mulige teknologi til at høre i støjende omgivelser. Filosofien bag de enkelte producenters løsning med at give dig den bedste taleforståelse i støjende omgivelser er ret forskellig. Nogle producenter har en ret aggressiv filosofi, hvilket hjælper mange med at høre og forstå tale i støjende omgivelser. Ulempen ved den aggressive filosofi er, at det går ud over komforten. Mange oplever lyden som metallisk eller digital. HørNu anbefaler, at du afprøver høreapparater fra forskellige producenter, så du har et godt fundament til at beslutte, hvor aggressiv en indstilling du har det bedst med. 3 Tilpasning og komfort. Da du anskaffer dig et produkt, som er tilpasset til dig, bør du forvente, at pasformen er behagelig. Oftest fortæller høreapparatbrugere, at de ikke lægger mærke til, at høreapparaterne er i ørerne. Der bør ikke være ømhed, blødninger eller udslæt forbundet med dine høreapparater. Hvis der er det, bør du gå tilbage til din hørespecialist. 4 Lyde. Høreapparater skal give dig mulighed for at: (1) høre bløde lyde (fx barnets stemme, blød tale), som du ikke kunne høre uden forstærkning. Dette er en del af nydelsen af høreapparater. (2) forhindre høje lyde i at blive ubehageligt højt for dig. Dog kan meget høje lyde, der er ubehagelige for personer med normal hørelse, også blive ubehagelige for dig. 5 Hyl og feedback. Det er normalt, at høreapparater hyler, når du sætter dem i øret. Hvis det fortsætter med at hyle efter du har sat det i øret, så betyder det sandsynligvis, at høreapparatet ikke sidder rigtigt i øret. Du bør derfor kontakte din hørespecialist. 6 Din vens høreapparat. Ører og hørelse er lige så forskellige som dit fingeraftryk. Det betyder, at din vens høreapparatmærke eller type ikke nødvendigvis også passer til dig. 7 Din praktiserende læge. Forvent ikke, at din læge skal være vidende om høretab, mærker af høreapparater og om du har brug for dem. Data viser, at kun 13 % af lægerne screener for høretab. 8 Forvent ydelse. Forvent at dine høreapparater gavner dig i forsøgsperioden. Med gavn, mener jeg, at din evne til at forstå tale, klart har forbedret sig i situationer, der er vigtige for dig (dog indenfor en realistisk grænse). Det skal opleves som det, du håbede på, og du skulle forvente en forbedring. Hvis du ikke oplever et fremskridt, skal du arbejde med din hørespecialist og at se, om høreapparatet kan justeres, og dermed opfylde dine specifikke behov. Anskaf aldrig høreapparat, der ikke giver dig en bedre hørelse. 9 Tilfredshedsgaranti. Forvent at være tilfreds med dine høreapparater. Forvent at kvaliteten af dit liv forbedres på grund af dine høreapparater. 10 Prøveperiode. Forvent en 30-dages prøveperiode med garanti om at få pengene tilbage, hvis dine høreapparater ikke giver dig gavn (der kan i visse tilfælde være et lille depositum, der ikke kan refunderes). 11 Justeringsperiode. Giv dine høreapparater en chance og vær opmærksom på at følge vejledningen og rådgivningen fra din hørespecialist. De fleste menneskers hjerne har brug for en periode til at tilpasse sig den nye lyd inden de får det optimale ud af deres høreapparater (op til fire måneder). Hvis du anvender ovenstående 11 råd er du godt på vej til at få en bedre hørelse. Og husk – du er altid velkommen til at kontakte HørNu, hvis du har behov for en individuel og uvildig rådgivning.

Tilføj en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret *

Seneste Nyheder